Wednesday 6 November 2013

Kisah Cinta Tiga Sahabat {bab 3}

   Aku mengulangkaji pelajaran di perpustakaan bersama Atika.Maklumlah,peperiksaan sudah hampir.Penggal akhir lagi.Memang takut.Insyaallah.Aku akan buat yang terbaik.
   Aku pergi ke rak buku untuk mencari buku berkaitan akaun.Semasa aku mahu pergi ke rak itu,aku terlintas di hadapan rak buku berkaitan pengajian arab.Aku berhenti seketika.Memegang buku-buku tersebut.Aku teringat zaman persekolahanku dahulu.Banyak kenangan manis aku dengan sekolah lamaku,kawan-kawanku,adik angkatku.Adik angkat??Haha.Tiba-tiba aku teringatkan adik-adik angkatku.Rindu pada mereka tatkala ini.Aku ada dua adik angkat.Seorang tu perempuan.Nama dia Nurafni Octavia.Dia ni pandai,baik dan cantik.Rindu betul dekat dia.Entah sekarang dekat manalah dia sambung belajar.Tidakku ketahui.
   Sewaktu aku berada di sekolah menengah,aku sering pergi dan balik bersama adikku ini menaiki bas.Maklumlah,keluarga kami berdua tidak mempunyai kenderaan.Kami juga suka matapelajaran yang sama iaitu matematik.Kadang-kadang kami belajar bersama-sama.Tapi antara aku dan Afni,dia lagi pandai.Pelajar terbaik sekolahlah katakan.Aku??biasa-biasa je.Hehe.Rindu betul dekat dia.
   Lagi seorang ni special sikit.Hehe.Seorang lelaki yang baik.Banyak kisah antara aku dengan adik angkatku yang seorang ni.Daripada kawan sekelas kepada kawan baik dan seterusnya menjadi adik aku.Nama dia Muhammad Syapiq.Sebaya dengan aku.Beza berapa hari je.Hehe.Aku rapat dengan dia pun ada sebab.Heha.Bila diingatkan kembali,rasa hendak gelak.Banyak kenangan yang lucu.
Walaupun dia ni agak pemalu,tapi dia ada satu perangai yang istimewa.Best tau dapat kawan dengan dia.Baik,memahami tapi satu je sifat dia ni.Pemalu.Hehe.
   "Hoi!!!Termenung lagi.Kau ni memang suka termenung ea?Pelik betul aku dengan kau nie." bebel Atika mengejutkan aku dari lamunanku."Kau ni nak baca buku akaun ke arab.Aduhai kau ni.Kau ni diserang virus cinta ke?senyum seorang diri.Takut aku."bebel Atika lagi.
   "Mana ada.Aku ok la.hehe.Cuma teringatkan kisah silam aku.Aku rindu betul zaman persekolahan aku.Kalau masa boleh diputarkan.Aku nak sangat kembali ke zaman itu."aku berkata sambil tersenyum.Memang rindukan zaman persekolahan dahulu.Kenangan suka,duka,manis dan pahit.
   "Dan masalahnya sekarang,masa itu tidak boleh diputar kembali.Sebab itu kau berada disini.So go on lah.haha."bicara Atika sambil tergelak.'Buat lawak pulak minah ni'aku bermonolog.
   "Hish kau ni.Melawak pulak.Dah pukul berapa ea?Jom balik."
   "Ha!baru ingat nak balik.Kalau aku tak sedarkan kau tadi,memang kau tak balik lah."
   "Hehe.Thanks kawan.Tapi kalau aku tak balik.Kau Tak makan.Hehe."
   "Ok fine!Jom balik."Atika menarik tangan aku ke meja.Mengemas barang-barang kami dan pulang ke rumah sewa kami.
****************************************
   "Hello.Assalamualaikum."aku menelefon Majidah.Rinduku terhadapnya sudah tidak tertanggung.
Sekadar ingin bertanyakan khabar dan memberi semangat untuknya menghadapi peperiksaan juga.
   "Waalaikusalam.Iena!!!Aku rindu kau sangat-sangat.Kau apa khabar?Lama tak dengar khabar kau."ujar Majidah penuh teruja.Rindu sangat pada aku katanya.haha.
   "Eleh.Rindu aku konon.Rindu taknak call.Merajuk."kataku.
   "Alalala.Jangan merajuk lorh.Aku takde dekat depan kau.Susah nak pujuk nanti."katanya memujukku.
   "Majidah.Aku rindu gila dekat kau.Kau tahu.Semenjak dua menjak ni,aku asyik teringat dekat kau je tau."kataku.Tiba-tiba air mataku mengalir dengan sendirinya.Rindu benar dengan sahabat aku yang seorang ni.Rindu nak bergurau dan bergaduh.
   "Alalala.Janganlah cry.Aku pun rindu dekat kau.Kau tengah buat apa sekarang?"
   "Aku tengah gayut dengan kau lah."
   "Kau ni.Bukan itu yang aku maksud.Aku tanya sekarang aktiviti kau apa?"
   "Hurm.Aku study je lah.Dah nak exam akhirkan.Kau pula?"
   "Samalah."
   "Good luck.Buat yang terbaik."
   "Itu pasti.Kau pun sama.Eh!lepas exam ni.Kita jumpa nak?Kita bincang dekat mana kita nak kerja dekat mana lepas graduate ni.Yang penting kita mesti satu rumah.Ok?"
   "Terlebih ok.Hurm.Oklah.Aku nak tidur.Kita akan jumpa lepas exam ni.Janji?"
   "Janji.Ok Iena.Good night."
   "Good night."
   Aku mematikan telefon.Tenang sikit tidur aku malam ni.Tiba-tiba,aku teringatkan Syapiq,adik angkatku.'Apalah yang dia tengah buat sekarang.Dah lama tak dengar berita dia.Rindu siut.Eh!aku lupa nak gossip pasal Syapiq dekat Majidah.Hehe.Teringat waktu dulu.Masa Syapiq minat dekat Majidah'.
****************************************
   "Hoi Majidah.Sejak bila kau suka kacau Syapiq.Kesian dia.Dah lah pemalu.Makin kau kacau dia.Nanti satu hari dia jatuh hati dekat kau.Aku taknak tanggung ea."kataku sewaktu kami baring-baring diatas katil masing-masing.
   "Ah!takkan sampai macam tu nya.Kau ni macam tak kenal aku je.Aku kan memang suka kacau orang"
   "Haha.Memanglah.Tapi hati-hati.Jangan sampai dia jatuh hati dekat kau sudahlah.Hati manusia mudah cair la ngek.Aku bagi peringatan je.Haha."
   "Kalau dia minat aku.Aku nak campak Danial dekat mana?"
   "Campak dekat hati aku.Aku masih solo lagi.Hahaha."
   "Uit.Mana boleh.Danial aku punya.Kalau aku campak Danial dekat hati kau,Shahril nak campak mana?"
   "Ala.Aku je yang minat dia.Dia tak minat aku.So aku buang je lah.Hehe."
   "Sama je kalau aku bagi Danial.Dia tak minat kau jugak.Haha."
   "Dia tak minat kau jugak.Haha."
   "Kurang asam kau.Amek ni!!!"Majidah melemparkan bantal di mukaku.
   "Amboi.Main kasar nampak.Amek balik!!!"aku melemparkan kembali bantal dimukanya.Kami berbalas-balas sambil ketawa.Adik-adik junior yang melihat kami juga ketawa.Sesungguhnya,aku rindukan kenangan manis antara aku dan Majidah.
****************************************
Konichiwa!!!Konichiwa!!!Konnnichiiiwaaaaaa!!!!!.Bunyi alarm handphoneku.Aku melihat jam.Sudah pukul 5.30 pagi.'bila masa pula aku tertidur'aku bermonolog.Aku bangun dari pembaringan.Seperti biasa.Aku bamping sebelum mandi.Petua.hehe.
   "Iena.Kau da bangun belum?"ujar Atika dari luar bilik.
   "Dah.Baru bangun."
   Suara Atika sudah tidak kedengaran.Aku mandi.Setelah itu bersolat.Pagi ini,hausemate aku ajak jogging.Ikut je lah.Daripada terperap dekat rumah.Baik keluar.
   Aku mengenakan seluar tracksuit hitam,t-shirt berwarna pink dan sweater putih.Aku mengenakan tudung berwarna pink.Just a simple.Setelah siap,aku keluar dari bilik.Aku hanya melihat Linda sahaja yang sudah siap.Aku menuju kearahnya.Duduk disebelahnya.
   "Oit.Mana yang lain?"tanyaku.
   "Kau ni macam tak kenal je dia orang tu.Kalau bersiap.Memang lambat.Yang kau ni.Asal nampak macam manis je?"
   "Manis apanya.Biasa je lah.Haha."
   "Ha!!Kau nak usha orang ea?"
   "Ish kau ni.Merepek je lah.Mana budak-budak ni.Lambat betul lah.Tipah!!!Tika!!!cepatlah.Kita dah lambat."jeritku memanggil mereka.
   "Sabar boleh tak.Aduh.Kecohlah lu.Alamak."ujar Tipah mengejutkan aku dan Linda.
   "Huh.Jatuh semangat aku."kataku sambil mengurut dada.Terkejut.
   "Hahaha.Padan muka.Woi Tika.Cepatlah.Nanti Iena membebel."ujar Tipah.
   "Kurang asam kau Tipah.Bila masa aku membebel.Sembelih kang."kataku membuatkan Tipah ketawa besar.
   "Woi.Bising-bising pula.Dah jom."ujar Tika.
   "Aduh.Kecoh lah lu minah.haha."ujar Tipah lagi.
   "Apa kecoh-kecoh.Sekel kang.Naya je."ujar Tika.
   "Seorang nak sembelih.Seorang nak sekel.Baik aku cabut.Cabut!!!"ujar Tipah sambil berlari keluar.
   "Tipah ni.Perangai macam kanak-kanak.Nasib baik comel.haha"ujar Linda sambil menggelengkan kepala.
   "Haha.Dah lah.Jom kita jogging."ujarku.Linda dan Tika mengangguk.Kami bertiga pun keluar. Dan bagiku mungkin inilah kali terakhir kami jogging sama-sama.Maklum,lepas habis belajar.Semua dah buat haluan masing-masing.Insyaallah aku takkan lupakan kenangan manis kami di sini,Universiti Putra Malaysia.
****************************************
   Aku terlihat Latifah sudah terduduk kepenatan.Aku tergelak bila melihat dia terduduk.Semalam exited nak jogging.Tapi dia yang penat dulu.Tipah,Tipah.Nasib baik comel.
   "Ehh!!!Kau orang jogging lah.Aku dah penat tak larat."ujar Tipah sambil termengah-mengah.
   "Aku pun penat."ujar Tika.
   "Kalau kau orang penat.Aku pun penat"ujar Linda pula.
   "Kalau kau orang penat,aku belum lagi.Kau orang kalau nak balik,baliklah dulu ea.Aku sambung.Bye!!!"ujarku sambil melambaikan tangan.
   Aku menyambung aktivitiku tadi.Hari ini aku mahu melapangkan mindaku.Termenung pun okay juga.Yang penting,aku nak tenangkan fikiran aku.
   Aku berlari perlahan-lahan sambil memerhatikan keadaan sekeliling.'Indah sungguh ciptaan Allah S.W.T'ucapku dalam hati.Tapi permerhatianku terganggu apabila tiba-tiba aku dilanggar lalu terjatuh."Aduh!"ujarku.
   "Hello,Mata you letak dekat mana?Buta ke?"marah seseorang kepadaku.'Amboi,dia yang langgar aku sampai jatuh,aku yang kena marah.Dia yang tak jatuh pun boleh marah aku yang jatuh ni.Tak patut betul.'kutukku dalam hati.
   "Sorry..sorry.Saya tak sengaja."ujarku sambil memicit-micit kakiku.
   "Senangnya you minta maaf?"ujar lelaki itu kembali.Aku berasa pelik.Dia yang tolak aku sampai jatuh.Dia yang marah aku.Bukan nak tolong.Teruk betullah.Geram aku.Aku pandang wajahnya.
   "Maaf encik saya tak sengaja."ujarku lagi.Lantas aku bangun dan berlalu.Malas mahu bergaduh dengan orang yang tidakku kenali.Hello,ini bukan cerita novel yang selalu aku baca.Hendak bergaduh-gaduh bagai.Selepas itu kahwin.Alahai.
   Hilang mood aku hendak rehatkan minda.Ini semua gara-gara mamat poyo tu.Tapikan,bila aku melihat wajah mamat poyo tu,aku macam kenallah.Tapi siapa ea.Entahlah.Biarlah,aku nak balik.Sekejap lagi aku ada kelas.


No comments:

Post a Comment