Monday, 20 October 2014

Cerpen Cinta - Dia Jodoh Istikharahku

Assalamualaikum

first time buat cerpen . . Hihi . . Hope terhibur and sorry sebab kurang menarik . . Maklumlah baru first time. Saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan . . . Hihihi . . . Selamat membaca !
* * * * * * * * * *
Hari ini merupakan hari bahagia sahabat baikku Aisya Humaira. Aisya sangat bertuah
bersuamikan bosnya sendiri, seorang CEO disebuah syarikat terkemuka di Negeri Johor ini. 
Aku? Aku belum lagi. Jodoh pun belum ada macam mana nak kahwin. Rupa pun taklah 
secantik Aisya jikalau nak bersuamikan seorang doktor ke? Seorang juruterbang ke? 
Memang tak lah.
Hari ni aku jadi pengapit Aisya sewaktu majlis resepsinya. Segan juga aku. Maklumlah, 
kahwin dengan seorang CEO mana ada buat majlis sederhana. Mesti majlis besar besaran 
yang turut dihadiri Dato’, Datin, Tan Sri, Puan Sri, dan kebanyakkan orang ternama yang 
lain.
Serious Aisya memang cantik dengan pakaian pengantinnya. Aku yang tengok ni mestilah 
jealous. Bilalah aku nak kahwin? Nanti kalau dah sampai masanya kahwin jugakkan. 
Sabar Isha sabar! Nanti dah sampai seru kahwin juga!
“Aisya, aku nak ke tandas kejap. Tiba-tiba nak terkucillah pulak!” aku pula yang gabra 
padahal bukan aku yang kahwin. Ayoyo!
“Hahaha. Kau ni lawaklah Isha. Aku yang nak kahwinkau pula gabra macam kau yang 
kahwin.” Tegur Aisya sambil ketawa besar. Aku diamkan dulu. Dah nak terkucil sangat 
dah ni. So dah tak boleh balas dulu. Tunggu kau Aisya! Lepas keluar dari tandas aku 
balas balik!
Aku dengan Aisya memang suka berbetah-betah. Tapi itulah yang membuat kami gembira. 
Walaupun kami kuat bertekak, kami masih lagi sahabat sejati dunia dan akhirat. 
In Shaa Allah, Amin!
“Amboi! Sedap mengata aku. Kau tengoklah majlis kau ni. Besar-besaran! Mana aku 
tak terkucil. Sorrylah, aku ni cikgu saja. Mana bergaul dengan Dato’ Datin ni.” Aku 
berperwatakkan seorang yang merendah diri kali ni.
“Sudahlah! Mengantuk aku dengar kau merendah diri. Tak apa Isha. Aku doakan 
satu hari nanti kau jumpa jejaka idaman kau okay. Amin!”
“Amin! Terima kasih banyak-banyak tuan puteri. Sekali lagi congcratulation sebab 
dah jadi isteri orang kan. So lepas ni aku duduk sorang-soranglah dekat rumah. 
Lepas tu kau dah jarang lepak dengan aku. Sedih!” ujarku. Sememangnya selepas ni 
aku sorang-soranglah duduk dekat rumah sewa kami. Si Aisya ni mestilah duduk 
dengan suaminya. Takkanlah dah kahwin duduk dengan aku pula. Tak logik.
“Kalau macam tu kahwinlah cepat. Nanti ada prince charming yang menemani kau di 
setiap hari kau.” Ujar Aisya pula. Saja perli aku!
“Diamlah!” marahku. Bukan marah betul pun. Gurau-gurau biasa.
**********
Setelah selesai sesi pengajaran dan pembelajaran, aku bergerak ke bilik guru. Para 
pelajarku akan menduduki peperiksaan besar tidak lama lagi. Jadi aku kenalah mengajar
mereka dengan sebaik mungkin supaya mereka dapat menjawab peperiksaan dengan 
cemerlang.
Aku seorang guru subjek perakaunan dan matematik. Aku juga merupakan guru kelas 
peperiksaan SPM. Jadi tugasku amat berat berbanding guru-guru yang mengajar di kelas 
yang tidak mengalami kelas peperiksaan. Setiap hari aku harus memikirkan bagaimana 
untuk aku mengajar mereka dengan cara yang kreatif supaya mereka faham dan minat akan pelajaran bahagian pengiraan.
“Cikgu Qalisha!” sewaktu aku sedang mengemas mejaku, ada seorang pelajarku 
memanggilku.
“Ya Azri? Ada apa-apa masalah ke?” ujarku. Azri merupakan pelajar tebaik di sekolah ini. 
“Saya tak berapa faham dengan soalan yang ni cikgu?” ujar Azri sambil menunjukkan 
latihan yang ku bagi sebentar tadi. Aku yang tadinya hendak pulang terpaksa membatalkan 
niatku. Kenalah ajar  anak murid dulu.
“Oh! Saya dah faham cikgu. Terima kasih cikgu. Cikgu nak saya tolong angkat buku 
ni?” ujar Azri setelah aku memberi penerangan tentang soalan yang tidak dia fahami tadi. 
Azri seorang pelajar yang rajin membantu guru-guru di sekolah ini. Pandai juga. Tidak 
hairanlah jika dia dilantik sebagai ketua pengawas.
“Boleh juga Azri. Dah alang-alang awak nak membantu. Angkatlah buku ni. 
Saya nak bawa balik. Nak menanda di rumah.” Ujarku. Setelah mencapai beg tanganku. 
Aku mula melangkah keluar dari bilik guru dan menuju ke keretaku.
“Cikgu! Saya nak tanya satu cikgu satu soalan boleh?” Tanya Azri semasa kami
bersama-sama menuruni tangga.
“Tanyalah.” Ujarku. Azri ni memang peramah. Jadi aku tak pelik kalau dia bertanya 
soalan selain daripada soalan yang berkaitan pelajaran.
“Cikgu dengan Cikgu Zahid tu bercinta ke?” Tanya Azri. Pada waktu itu aku dah mula 
ketawa. Apalah budak ni. Ada ke aku nak bercinta dengan cikgu gatal tu? Minta 
dijauhkanlah!
“Siapa yang bawa gossip liar ni. Bila masanya saya bercinta dengan cikgu Zahid mahupun 
cikgu lelaki yang berstatus bujang dalam sekolah ni. Tak ada maknanya Azri. Awak tu tak 
payah fikir sangat. Study dulu.” Terangku. 
“Hehe. Baik cikgu!” ujar Azri tidak bersoal jawab lagi. Setelah Azri meletakkan buku-buku 
di tempat duduk belakang. Dia meminta diri.
Dan masanya untuk pulang sebab aku dah penat hari ni. Jadual kelasku penuh. Balik ni 
mesti lepak habis.
**********
Sedang aku khusyuk menanda buku anak muridku, telefonku berbunyi. Melihat nama 
yang tertera di telefonku membuatkan aku mengeluh. Siapa lagi kalau bukan mamaku 
yang tercinta. Kalau telefon mesti ada soalan pasal kahwin. Naik rimas telinga ni. 
Siapalah yang taknak kahwin. Tapi jodoh belum sampai lagi.
“Assalamualaikum mama.” Setelah aku menjawab telefon dari mama.
“Waalaikumsalam. Isha sihat?” Tanya mama. Aku senyum saja.
“Alhamdulillah, sihat ma. Mama sihat tak? Babah pulak sihat tak?” aku bertanyakan 
khabar mereka. Rasanya dah lama aku tak jenguk mereka. Bukan apa. Aku sibuk buat 
sementara waktu ni lagi-lagi peperiksaan SPM semakin dekat. Jadual aku pun padat.
“Alhamdulillah, kami sihat. Isha mama nak bagitahu sesuatu ni.” Ujar mama. Aku dah 
dapat agak.
“Kalau pasal kahwin mama. Nanti-nantilah. Belum ada jodoh.” Ujarku lembut. 
Taknak kecilkan hati mama.
“Bukan itu. Mama nak Isha buat solat Istikharah ya sayang.” Permintaan mama kali ni 
memang pelik.
“Solat Istikharah? Kenapa pula mama?” tanyaku pelik.
“Buat sajalah. Mohon pada Allah minta petunjuk siapa jodoh Isha.” Jawab mama. 
Aku yang masih pelik hanya bersetuju. Aku akan buat pada malam esoknya. Hari ni 
hari terakhir aku bercuti solat.
Setelah meletakkan telefon. Aku menyambung kerjaku yang tergendala tadi. Tiba-tiba rasa 
mengantuk pula bila menanda buku-buku anak-anak muridku. Aku menuju ke dapur. Aku 
bancuh air Nescafe. Aku perlu menyiapkan kerjaku ini.
**********
Setelah sampai di halaman rumahku di kampung, aku melihat beberapa buah khemah 
telah didirikan. Aku juga pelik. Mama dengan babah nak buat kenduri apa? Kenapa aku 
tak tahu?
Aku mula melangkah masuk kerumah. Tiba-tiba mama datang kepadaku dan menarik 
tanganku untuk masuk ke bilik tidurku sambil berkata “Kamu ni lambat sangat kenapa? 
Pengantin lelaki sekejap lagi dah nak sampai! Dengan tak siapnya lagi! Budak bertuah 
betul!” bebel mama. Belum sempat aku bertanya mama sudah berlari ke depan bercakap 
sesuatu dengan babah.
“Cepatlah Nurul Qalisha Imani. Kenapa masih tercengang ni.” Ujar Aisya yang 
sememangnya berada di dalam kamarku. Kamarku telah dihias cantik dan terdapat 
mak andam disitu.
Aisya menarik tanganku dan menghulurkan baju pengantin berwarna putih. “Tukar 
cepat Isha! Pengantin lelaki dah nak sampai!” ujar Aisya. Aku yang masih bingung 
hanya menurut sahaja. Apa yang sedang berlaku sebenarnya?
Setelah aku siap bersolek. Kedengaran ada yang memberi salam. Agak riuh suasana 
di ruang tamu sehinggakan aku yang berada di dalam bilik ini boleh dengar. “Boleh kita 
mulakan majlis kita?” ujar Tok kadi rasanya.
“Ahmad Faqih Fakhruddin bin Fakhri, Aku nikahkan dikau dengan puteriku Nurul Qalisha 
Imani binti Abdul Bariq dengan mas kahwinnya RM1000 tunai!”
**********
“Allah!” aku terbangun dari tidur. Aku bermimpi rupanya. Aku mengurut dadaku 
perlahan. Aku tarik nafas panjang-panjang. Adakah jodohku bernama Ahmad Faqih 
Fakhruddin bin Fakhri? Aku mengucap perlahan sambil melihat jam di dindng kamar 
tidurku. Jam sudah menunjukkan pukul 5.00 pagi. Hari ini hari sabtu. Cuti sekolah. 
Jadi aku juga bercuti.
Aku rasa aku nak berjogging pagi ni. Rasa sedih pula berjogging seorang diri. Dulu 
sebelum Aisya kahwin aku sentiasa berjogging bersama dengan dia. Nasiblah.
Setelah mandi dan bersolat subuh. Aku menyiapkan sarapan untuk diriku sendiri. 
Walaupun sekarang aku duduk rumah seorang diri. Aku jarang bersarapan diluar. 
Masakan sendiri lebih bagus daripada masakan luar.
Hari ni aku masak nasi goreng kampung sahaja. Setelah bersarapan ala kadar hanya 
untuk mengalas perut takut kelaparan, aku mula memakai kasut sukan dan mengunci 
pintu dan pagar rumah. Aku 
membawa kereta ke tempat yang sering aku melakukan senaman. Kawasannya agak besar 
dan udaranya nyaman. Aku selesa dengan kawasan sebegini.
Setelah sampai di kawasan yang dituu, aku memulakannya dengan aktiviti pemanasan 
badan supaya aku tidak akan mengalami kekejangan semasa atau selepas berjogging nanti. 
Setelah aktiviti pemanasan badan selesai, aku mula berlari perlahan-lahan dan 
mengelilingi kawasan itu.
Sedang aku berlari, aku terserempak dengan seorang kanak-kanak yang sedang duduk 
di salah satu bangku disitu sambil menangis. Kesian pula aku melihatnya. Aku rasa 
mesti dia terlepas dari jagaan ibu bapanya da pastinya ibu bapanya sedang mencarinya.
“Adik? Kenapa nangis ni? Kenapa sorang-sorang dekat sini?” tanyaku setelah aku 
berada dihadapan
 kanak-kanak ini. Aku duduk dihadapannya dan mengesat airmatanya yang dari tadi 
mengalir.
“Pakcik Ieka hilang. Tadi Ieka nak ambil sepit Ieka yang jatuh. Tiba-tiba pakcik 
hilang.” Terang kanak-kanak itu yang mengelarkan dirinya Ieka.
“Mari akak carikan pakcik Ieka. Mesti dia ada dekat sini cari Ieka.” Pujukku. Ieka 
yang pada mulanya tidak percaya dan takut-takut akhirnya besetuju apabila aku 
meyakinkan yang aku bukanlah orang jahat.
Belum sempat mencari aku terdengar seseorang lelaki menjerit nama Ieka. Aku 
menoleh ke arah suara itu. Nampaknya itulah pakcik kepada Ieka. Ieka pula berlari dekat 
dengan pakciknya. Rasanya tugasku untuk menolong kanak-kanak itu dah selesai. 
Baik aku sambung balik jogging.
**********
Telefonku bebunyi seusai aku keluar dari kelas. Mamaku rupanya. Apa lagilah mama ni. 
Janganlah pasal kahwin. Sedih aku tak ada siapa yang nak! Huhu.
“Assalamualaikum mama.” Aku jawab juga panggilan mama. Reda sajalah dengan 
ceramah yang mamaku akan beri.
“Waalaikumsalam. Isha dekat mana tu?” Tanya mama. Aku pelik juga. Takkanlah jam 
segini aku dekat shopping mall. Pastinya aku dekat sekolah bekerja. 
“Dekat sekolahlah mama. Takkanlah Isha nak pegi shopping mall jam-jam segini.” Ujar Isha.
“Hahaha, mama lupalah sayang. Mama nak bagitahu sesuatu ni!” beritahu mamaku. 
Nadanya gembira semacam. Aku ni semakin peliklah.
“Bagitahulah mama. Isha dengar saja.” Ujarku. Pada waktu itu aku telah pun didalam bilik 
guru.
“Ada orang datang minang Isha!” beritahu mama. Memang suara mama tersangatlah 
gembira. Aku pada waktu itu tengah meneguk air mineral tersedak. Datang meminang? 
Siapa? Janganlah cikgu Zahid. Aku taknak! Minta dijauhkanlah!
“Siapa pula minang Isha? Isha kenal ke?” tanyaku memang terkejut.
“Nak mama sebut ke namanya. Rasanya Isha tak kenal kot.” Sambung mama.
“Sebut sajalah mama.” Harap bukan cikgu gatal tu. Memang sedia maklum cikgu Zahid 
tu sukakan aku. Tapi aku taknak. Tolonglah, dia playboy!
“Ahmad Faqih Fakhruddin bin Fakhri.” Sebut mama perlahan dan jelas. Aku yang agak 
terkejut menyuruh mama mengulangnya semula. “Apa ma? Ulang?” tanyaku lagi.
“Ahmad Faqih Fakhruddin bin Fakhri.” Ujar mama lagi. Serious aku terkejut. Bukankah 
nama itu nama yang muncul dalam mimpiku beberapa hari lepas.
“Isha kenal ke? Bunyi cam kenal saja!” Tanya mamaku. Aku pula tak tahu nak cakap apa.
“Isha? Isha? Isha? Dah pengsan ke?” Tanya mamaku apabila aku menyepi.
“Ha? Mama? Errr.. Esok Isha call balik. Bye ma.” Balasku lalu mematikan talian. Siapa 
sebenarnya Ahmad Faqih Fakhruddin bin Fakhri ni? Dia ke jodoh dalam doa istikharah aku? 
Perlukah aku solat istikharah minta petunjuk sekali lagi? Demi kepastian. Bab kahwin 
bukan boleh dibawa mainkan?
**********
“Ya Allah, aku mohon petunjuk darimu. Benarkah lelaki yang bernama Ahmad Faqih 
Fakhruddin bin Fakhri itu jodohku? Aku mahukan kepastian Ya Allah. Andai benar dia 
jodohku. Aku terima dia dengan reda dan ikhlas hati. Sesungguhnya engkau lagi maha 
mengetahui. Amin.” Doaku. Sekarang aku perlu tidur. Esok aku kena bangun awal pagi. 
Ada bengkel teknik menjawab soalan matematik yang perlu aku kendalikan.
**********
“Qalisha, ada orang nak jumpa awak.” Aku yang sedang menyemak buku latihan 
murid-muridku berpandangan dengan Cikgu Zalikha, rakan guruku.
“Siapa Zal?” Tanyaku kembali. Kalau anak muridku dia tidak perlu dipanggil kerana 
mereka akan berjumpanya sendiri.
“Entahlah Qalisha. Saya tak kenal. Dia tak pernah datang ke seolah ni. Mungkin saudara 
Qalisha ke?” ujar Cikgu Zalikha. 
“Dekat mana?” tanyaku. Aku telah pun selesai menyemak buku-buku anak muridku. 
Kebetulan memang tinggal satu saja lagi buku.
“Dekat kantin guru.” Ujar Cikgu Zalikha. Aku hanya mengangguk sambil mencapai 
tas tanganku. 
Dah alang-alang ke kantin. Teringun nak minum milo ais. Kebetulan tekak tengah haus.
Setelah sampai di kantin. Aku mencari kelibat orang yang ingin berjumpa denganku. Kalau 
saudaraku mestilah aku kenal. Tapi tiada seorang pun kecuali seorang lelaki yang duduk 
santai di salah satu meja. Aku memang tak kenal.
“Makcik, saya nak milo ais satu. Bungkus saja ea.” Pesanku pada makcik kantin yang 
bekerja disitu.
“Makcik, ada siapa-siapa cari saya tak dekat kantin ni tadi. Tadi Cikgu Zalikha cakap ada 
orang nak jumpa saya dekat kantin ni. Tapi saya tak nampak pun.” Tanyaku pada makcik 
kantin. Manalah tahu dia tahu kemanakah orang yang mencariku itu.
“Ada cikgu Qalisha. Tu ha yang duduk dekat situ. Dialah yang cari cikgu tadi.” Ujar 
makcik itu sambil menghulurkan milo ais yang aku pesan tadi. Setelah membuat bayaran 
dan mengucapkan terima kasih. Aku pergi berjumpa dengan lelaki yang duduk santai di 
kantin ini. Dia ke yang nak jumpa aku? Tak kenal pun.
“Assalamualaikum, saudara ke yang nak berjumpa saya tadi?” tanyaku namun aku tidak 
berdiri di hadapannya. Aku berdiri di belakangnya. Seganlah pula aku kalau salah orang.
“Awak Nurul Qalisha Imani binti Abdul Bariq ke?” Tanya jejaka itu tanpa memandang 
diriku yang berada dibelakangnya.
“Ya saya. Encik ni siapa?” tanyaku. Pelik juga kenapa dia tak pandang belakang tapi boleh 
agak aku yang ada dekat belakang dia.
“Saya Ahmad Faqih Fakhruddin bin Fakhri. Bakal suami awak.” Ujar jejaka itu lembut.
**********
Aku meraup wajahku beberapa kali. Aku mimpi lagi dan nama itu wujud lagi dalam 
mimpiku. Perlahan-lahan aku mula yakin bahawa lelaki yang bernama Ahmad Faqih 
Fakhruddin bin Fakhri ialah jodohku. Namun aku tak dapat tengok muka dia dalam mimpi. 
Dapat dengar suara saja. Kenapalah dalam mimpi tu aku ak erdiri dekat depan dia? 
Jam menunjukkan pukul 4.30 pagi. Masanya untuk mandi dan menyiapkan segala 
keperluan. Hari ini aku kena pergi ke sekolah awal dari biasa. Aku ditugaskan untuk 
mengendalikan program bengkel teknik menjawab soalan matematik.
Aku sampai di sekolah tepat jam 6.30 pagi. Nasib baik jarak rumahku agak dekat dengan 
sekolah. Jadi tidaklah kelam kabut sangat sampai tinggal solat subuh. Setelah tiba di sekolah, 
aku mula bergerak ke bilik guru dan menyiapkan segala keperluan yang diperlukan semasa 
program berlangsung. Penat jugak jadi guru terpenting ni. Tapi nak buat macam mana. 
Sudah lumrah tugasku sebagai guru.
Jam 8 pagi, program telah pun bermula. Aku megendalikan majlis dan hanya memantau murid-muridku di dalam dewan itu. Setelah dua jam berlalu, program pun telah tamat. Lega rasanya. 
Semoga murid-muridku faham apa yang telah disampaikan.
Sewaktu aku hendak pulang ke rumah. Aku baru teringatkan sesuatu. Aku erlu menghubungi 
mama. Semalam dah janji. Keputusan itu perlu diberikan dan aku yakin aku membuat 
keputusan yang tepat iaitu menerima pinangan dari Ahmad Faqih Fakhruddin bin Fakhri.
“Assalamualaikum mama.” Aku memberi salam ketika mama menjawab panggilan yang 
aku buat.
“Waalaikumsalam. Ha! Keputusannya mana? Cepatlah! Pihak belah sana dah bertanya. 
Setuju atau tidak?” Tanya mama bertalu-talu. 
“Isha setuju ma.” Jawabku tenang dan yakin. Aku yakin dengan petunjuk yang aku terima 
melalui mimpi-mimpiku.
“Alhamdulillah! Kalau macam tu Tak payah tuning-tunang. Nikah terus ya. Siap-siapkanlah
 diri Isha. Bulan depan jangan lupa ambil cuti. Bulan depan juga kita nikahkan Isha.” Terang 
mama panjang lebar. Aku yang mendengarnya tercengang. Bulan depan terus nikah? Cepat 
yang amat! 
“Ma, cepat sangat ma.” Ujarku lebih kepada kepastian.
“Tak apalah Isha. Jodoh dah sampai. Lagipun pihak lelaki yang buat permintaan begitu. 
Lagi cepat lagi bagus katanya.” Terang mama lagi.
“Tapi ma, kita tak prepare apa-apa! Kumpul duit pun belum!” luahku. Agak-agaklah 
mama ni. Kalau ia pun nak segera, fikirlah pasal perbelanjaan kahwin.
“Yang tu tak payahlah Isha nak risaukan. Tahulah mama nak aturkan. Mama akan sms 
tarikh pernikahan Isha. Isha kena prepare cuti awal-awal okay! Siapkan diri tu juga. 
Okaylah, mama ada kerja ni. Lain kali kita berbual ya. Bye. Assalamualaikum.” Cakap 
mama panjang lebar dan mematikan talian sebelum sempat aku menjawab salamnya.
Bulan depan? Yang bakal suami aku ni kenapalah nak cepat-cepat? Kenalpun belum. 
Matilah aku kena gelak dengan Aisya. Tak ada angin tak ada rebut tiba-tiba nak kahwin.
**********
Hari yang dinanti telah pun tiba. Berdebar gila ni. Siapalah suami aku sebenarnya. Rupanya 
seperti apa? Dia kerja apa? Asal dari mana? Semua persoalan itu masih belum terjawab 
sehingga hari pernikahannya hari ini.
Sepanjang sebulan setelah dia menerima pinangan itu, dia tak pernah pun bercakap dengan 
bakal suaminya walaupun sekali. Aku pun tak tahu kenapa. Kadang-kadang teringin juga nak 
dengar suaranya, nak lihat wajahnya, tapi tiada peluang langsung. Nasib dirilah.
“Woii! Tak ada angin tak ada rebut! Tiba-tiba nak kahwin dah. Jealous betul nie dengan aku 
sampai tak lama aku kahwin kau pula kahwin!” tegur Aisya. Aku da agak! Mesti kena bahan 
punya dengan minah ni. Suka akulah nak kahwin.
“Ehh!! Perasannya mak nenek ni. Dah sampai seru. Kahwinlah! Taknaklah ketinggalankan! 
Hihihi.” Balasku.
“Dekat mana kau jumpa si jejaka bertuah tu? Setahu aku kau mana ada boyfriend!” perli 
Aisya seperti biasa. Aku jengilkan mata aku. Kurang asam kau! Kutuk aku ea? Ingat aku tak 
laku ke?
“Aku jumpa dalam mimpi. Sweet tak?” ujarku. Aisya terkekek-kekek ketawa. Tak percaya ke 
minah ni? Memang betul pun kan!
“Kau merepek apa ha Isha? Ini bukan cerita Hindustan lol. Ini cerita melayu!” perli Aisya lagi. 
Dah macam pontianak aku tengok dia gelakkan aku.
“Taknak percaya sudah. Ada aku suruh kau percaya ke? Tak adakan! Wekkk!” balasku. 
Tengah sibuk-sibuk aku bertekak dengan si Aisya ni, mama masuk beritahu pengantin lelaki 
dah sampai. Serious! Jantung aku macam nak meletup dengan debaranyang teramat ni. 
Terus tak gaduh dengan si Aisya. Tangan aku jangan cerita. Sejuk macam ais!
“Good luck sahabat! Sekejap saja lagi, kau jadi isteri orang. Tak dapatlah nak melepak selalu. 
Maklum nak berkepit dengan suami masing-masing.” Ujar Aisya.
“Thanks Aisya. Kaulah sahabat aku dunia dan akhirat!” ujarku pula lalu aku berpelukkan 
seketika dengan Aisya.
Dengan sekali lafaz, Nurul Qalisha Imani sah menjadi isteri kepada Ahmad Faqih Fakhruddin. 
Aku duduk dalam kamarku sahaja. Nanti majlis pembatalan air sembahyang pun disini. 
Jadi aku duduk diam-diam didalam kamarku ini.
“Assalamualaikum!” rombongan diluar memberi salam. Aku memang tak sanggup nak angkat 
kepala aku ni. Berat saja rasanya. Segan beb. 
“Weii! Kenapa tunduk! Angkatlah kepala tu. Tengok suami kau ni. Handsome beb!” bisik 
Aisya. Aku hanya menggeleng. Tiba-tiba lidah ni terbelit. Argh! Rasa macam nak lari pun 
ada! Malu!Tanganku diambil lembut oleh sang suami. Aku masih tunduk. Masih malu. Sebutir 
cincin bertakhtakan sebutir berlian tersarung dijari manisku. Seusai tersarung, aku mencium 
hormat tangan suamiku. Sekejap sahaja. Tapi ada pula si mamat kamera ni komen. “Kenapa 
cepat sangat! Tak sempat snap! Boleh salam balik.” Minta jurukamera ini. Aku hanya menurut.
Ha! Part ni paling segan! Suami aku ni dah mula memegang daguku dan mengangkat wajahku 
daripada menunduk. Ahh malunya! Tapi aku turutkan sahaja. Seusai aku mengangkat mukaku, 
terpegun aku melihat senyuman dibibir suamiku! Paling terkejut! Lelaki ini rasanya aku pernah 
nampak tapi aku lupa dekat mana.
Suamiku mencium dahiku agak lama. Mungkin nak bagi ruang jurukamera ambil gambar kot. 
Yang penting aku nak bagi tahu, wajah suamiku terlalu manis. Aku terpikat dengan 
senyumannya. Dan aku tak boleh nafikan kata-kata Aisya. Suamiku Handsome!
**********
Aku termenung di balkoni kamar tidurku. Malam ini langit kelihatan cantik dengan 
taburan bintang yang banyak. Aku tersenyum bahagia. Kini aku yakin petunjuk Allah itu 
benar. Dan tak boleh dinafikan bahawa bercinta selepas kahwin lagi indah berbanding 
cinta sebelum kahwin. Semakin hari semakin mekar cintaku bersama suamiku.
Sebelum terlupa! Suamiku seorang doktor. Tak sangka aku. Alhamdulillah aku bersyukur 
sangat. Aku sayangkan suami aku. Tapi ada satu soalan yang masih bermain dikepalaku. 
Aku pernah berjumpa dia tapi dimana ya? Aku betul-betul lupa.
“Sayang termenung apa tu?” terkejut aku. Bertuah punya suami! Bila masa pula dia masuk 
kedalam ni. Aku tak dengar pula bunyi pintu bilik dibuka. 
“Tak ada apa-apa. Saja tengok bintang tu. Cantikkan?” jawabku.
 Suamiku mula memeluk pinggangku dari belakang.
“Cantik! Cantik macam Nurul Qalisha Imani.” Ujarnya. Aku ketawa kecil. Ada pulak samakan 
aku dengan kegelapan malam ni.
“Abang! Kalau Isha nak taya sesuatu boleh?” tanyaku. 
“Boleh sayang! Apa dia?” Tanya suamiku.
“Macam mana abang boleh kenal Isha dan meminang Isha?” tanyaku.
“Ermmm. Abang kenal Isha dalam mimpi.” Ujar suamiku selamba. Aku terketawa dan serta 
merta teringat akan jawapan yang ku berikan kepada Aisya.
“Abang ni betul-betullah!” gesaku sambil mencubit lengannya. 
Dia hanya ketawa dan mengeratkan lagi pelukkannya.
“Betullah abang kenal Isha dalam mimpi. Dulu abang pernah termimpi jumpa Isha dekat 
pantai. Waktu tu Isha tengah termenung. Abang tegurlah. Yang penting dalam mimpi tu abang 
dapat tahu nama sayang sebab ada orang jerit panggil sayang macam ni ‘Nurul Qalisha 
Imani!’. Tapi sayangnya abang terjaga dari tidur.” Cerita suamiku. Aku hanya mengangguk 
kecil sambil tersenyum. “Lagi? Macam mana pula abang boleh cari Isha?” tanyaku ingin 
mengetahui cerita selanjutnya.
“Lepas tu abang buat solat istikharah minta pertunjuk. Wajah nama sayang yang muncul dalam 
mimpi abang. Dan abang semakin yakin bila abang terserempak dengan sayang waktu abang 
cari anak sedara abang yang hilang.” Cerita suamiku mengingatkan aku pada suatu ketika dahulu ketika aku ingin menolong kanak-kanak kecil yang sedang menangis itu. 
“Ou, patutlah Isha rasa Isha macam pernah jumpa abang tapi Isha lupa. Sekarang baru 
teringat.” Aku tersenyum. 
“Dan bila abang terserempak dengan sayang. Abang mulalah ikut jejak sayang. 
Kebetulan abang ada anak sedara yang bersekolah dekat tempat sayang mengajar sekarang 
ni. So segala information dari dialah.”
“Nakal ea abang ni!” aku cubit lengan suamiku lagi.
“Tak apalah. Nakal-nakal abang akhirnya abang dapat juga kahwin dengan gadis 
dalam mimpi abang ni kan!” ujar suamiku. Aku mengangguk kecil bersetuju dengan 
jawapannya.
“Sayang pula macam mana boleh terima pinangan bang dengan mudah?” Tanya suamiku. 
Aku tersenyum sambil memusingkan badanku menghadap dirinya. Aku memegang kedua 
belah pipinya. “Sebab Ahmad Faqih Fakhruddin bin Fakhri adalah jodoh istikharah Nurul 
Qalisha Imani binti Abdul Bariq.” Jawabku. Suamiku tersenyum lebar lalu mengucup dahiku.
Inilah dia cinta yang diredai. Cinta ya dipilih daripada petunjuk yang telah diberikan oleh Allah. 
Aku bersyukur kerana Allah telah menemukan jodohku iaitu Ahmad Faqih Fakhruddin. 
Alhamdulillah….

9 comments:

  1. ape yg fantastic? biasa je dgn cerita lain.. hambar...

    ReplyDelete
  2. biasa je jalan cerita nya

    ReplyDelete
  3. Nice..keep it up...pedulikan apa org ckp...y
    Okeyh...good luck

    ReplyDelete
  4. jalan cerita not bad tapi cuba perbaiki klmahan

    ReplyDelete
  5. Ehhh citer ni best la! Saya suka saya suka!!! Hehehe keep it up ��������

    ReplyDelete
  6. it nice. good trying..keep it up

    ReplyDelete